فناوری‌ رادیو نرم‌افزار


مفهوم رادیو نرم‌افزار (Software Defined Radio (SDR))

SDR مخفف عبارت “Software Defined Radio” است که به یک تکنولوژی رادیویی اشاره دارد. در این تکنولوژی، پردازش‌های مختلف سیگنال‌های رادیویی به صورت نرم افزاری (برنامه‌ها و الگوریتم‌ها) انجام می‌شود و تا حد زیادی وابستگی به سخت‌افزارهای مخصوص رادیو ندارد. در سیستم‌های رادیونرم افزاری، مراحل مختلف پردازش سیگنال‌ها به صورت دیجیتال و با استفاده از پردازنده‌های مختص به این منظور (مانند FPGA، DSP Processor و ARM) انجام می‌شود. این پردازنده‌ها امکان پیاده‌سازی الگوریتم‌های مختلف پردازش سیگنال‌ها را به صورت نرم‌افزاری فراهم می‌کنند که این امر به سیستم‌های رادیونرم افزاری امکانات بسیار بیشتری در انجام پردازش‌های پیچیده می‌دهد.

مزایای استفاده از فناوری رادیو نرم‌افزار (SDR)

۱) انعطاف‌پذیری : با تغییر نرم‌افزار، می‌توان انواع مختلفی از سیستم‌های رادیویی را پیاده‌سازی کرد و به نیازها و فرکانس‌های پاسخ داد.

۲) به‌روزرسانی و اصلاح آسان: با به‌روزرسانی نرم‌افزار، امکان اضافه کردن و بهبود ویژگی‌ها و رفع اشکالات به سیستم‌های SDR وجود دارد.

۳) کاهش هزینه: با استفاده از پردازنده‌های کم هزینه، امکان پیاده‌سازی سیستم‌های رادیویی با هزینه کمتر و افزایش بهره‌وری وجود دارد.

۴) تحقیق و آزمایش: با استفاده از این تکنولوژی، محققان و علم‌آوران می‌توانند آزمایش‌ها و تحقیقات مختلف خود را در حوزه رادیونرم افزاری انجام دهند.

از جمله کاربردهای معروف SDR می‌توان به رادیوهای نرم‌افزاری، مخابرات نظامی، شبکه‌های بی‌سیم، رادیوهای متحرک، تلفن‌های همراه و غیره اشاره کرد.

 

یک سیستم SDR دارای هر نوع معماری که باشد، نهایتا از سه بخش زیر تشکیل شده است:

۱) بخش RF

۲) بخش Baseband

۳) بخش Processing

ادامه‌