آموزش برنامه‌نویسی شبکه


برنامه‌نویسی شبکه (برنامه‌نویسی سوکت)، روشی برای اتصال دو گره در یک شبکه برای برقراری ارتباط با یکدیگر است. در اینجا، یک سوکت (گره سرور) روی یک IP به یک پورت خاص گوش می‌دهد، در حالی که سوکت دیگر (گره کلاینت) سعی می‌کند با استفاده از IP، و پورت تعریف شده در گره سرور، به گره سرور متصل گردد. برنامه‌نویسی سوکت، دو سوکت را قادر می‌سازد تا داده‌ها را به صورت دو طرفه در هر لحظه ارسال و دریافت کنند. در برنامه‌نویسی سوکت امکان برقراری ارتباط بین دو سوکت (گره) به صورت بلادرنگ ممکن می‌شود و این ویژگی، امکان ساخت برنامه‌های کاربردی را فراهم می‌کند. سوکت‌ها، ستون فقرات واقعی در پشت اینترنت اشیاء، برنامه‌های پیام رسان، صفحات وب، بازی‌های آنلاین و ارسال داده‌های بلادرنگ هستند.

انواع سوکت در برنامه‌نویسی شبکه

در برنامه‌نویسی شبکه، ۴ نوع سوکت، سوکت جریان (Stream Socket)، سوکت دیتاگرام (Datagram Socket)، سوکت خام (Raw Socket) و سوکت بسته‌های متوالی (Sequenced Packet Socket) در دسترس کاربران قرار دارد. اما از این چهار سوکت، سوکت‌های جریان (Stream Socket) و سوکت‌های دیتاگرام (Datagram Socket) بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سوکت‌های جریان (Stream Sockets)

این سوکت‌ها از پروتکل TCP برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. در هنگام استفاده از سوکت جریان، مرز بین رکوردها حفظ نمی‌شود.

سوکت‌های دیتاگرام (Datagram Sockets)

این سوکت‌ها از پروتکل UDP برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند.

سوکت‌های خام (Raw Sockets)

این سوکت‌ها، دسترسی کاربران را به پروتکل‌های ارتباطی زیربنایی (underlying communication protocols) که از انتزاع سوکت پشتیبانی می‌کنند، فراهم می‌کنند. سوکت‌های خام معمولا در تجهیزات شبکه موجود هستند و برای پروتکل کنترل پیام‌های اینترنتی (ICMP) و پروتکل‌های مسیریابی مانند IGRP و OSPF استفاده می‌شوند. سوکت‌های خام برای کاربران عمومی در نظر گرفته نشده‌اند. سوکت‌های خام عمدتا برای توسعه پروتکل‌های ارتباطی جدید و دستیابی به برخی از امکانات رمزآلود یک پروتکل ارائه شده‌اند.

ادامه‌