معرفی انواع حافظه SSD


حافظه SATA SSD

معروفترین و محبوبترین نوع حافظه‌های SSD که معمولا در سایز ۲/۵ اینچ موجود هستند. این نوع حافظه‌ها به دلیل داشتن حجم فیزیکی یکسان با هاردهای HDD و استفاده از همان کانکتور طرفداران زیادی را دارند. این نوع SSD بهترین جایگزین برای سیستم‌های کمی قدیمی هستند. همچنین سرعت این نوع حافظه‌ها بسته به نوع SATA متغیر است.

حافظه mSATA SSD

این نوع حافظه‌ها که نسخه مینی SATA هستند همان عملکرد نسخه عادی را دارند، اما سایز فیزیکی آن‌ها تقریبا ۸ برابر کوچکتر است که آن‌ها را مناسب برای اولترابوک و تبلت‌ها می‌کند. همچنین کانکتور آن‌ها به سادگی قابل تبدیل به SATA است.

حافظه M.2 SATA SSD

این نوع حافظه SSD جدیدتر، سبک‌تر و کوچک‌تر از نوع SATA است. حافظه‌های M.2 از مدارهای چاپی کوچک و تراشه‌های روی آن تشکیل شده که شکلی شبیه به رم دارند. اکثر این حافظه‌ها ۲۲ میلیمتر عرض و ۸۸ میلیمتر طول دارند و تراشه‌های NAND بر هر دو سمت آن وجود دارد. حافظه‌های M.2 به صورت مستقیم بر روی اسلات M.2 در مادربرد متصل می‌شوند.

حافظه M.2 NVMe SSD

این نوع SSD که تقریبا ۵ برابر سریعتر از نوع SATA است می‌تواند سرعتی برابر ۲۶۰۰ مگابایت بر ثانیه را برای تبادل اطلاعات ارائه دهد. این نوع حافظه‌ها در ابتدا به دلیل سرعت بسیار بالا فقط در کارت گرافیک استفاده می‌شدند اما امروز برای مصرف عادی نیز قابل استفاده است.

حافظه PCIe SSD

این نوع حافظه‌های SSD از تکنولوژی PCIe استفاده می‌کنند که از M.2 بزرگتر است و تراشه بیشتری را بر روی خود جای می‌دهد. این نوع حافظه‌ها به دلیل سایز فیزیکی و ظرفیت بالا معمولا در دسکتاپ و سرور استفاده می‌شوند. همچنین این نوع حافظه‌ها به دلیل سرعت خارق‌العاده خود حتی در کارت‌های گرافیک و صدا نیز استفاده می‌شوند.