معرفی انواع فرمت‌های عکس


فرمت TIFF

این فرمت که در سال ۱۹۸۶ توسط شرکت Aldus Corporation معرفی شد به دلیل ذخیره عکس با کیفیت بسیار بالا، حجم بسیار بالایی نیز دارد. این فرمت اکثرا برای پرینت و آرشیو استفاده می‌شود و از پس زمینه نامرئی نیز پشتیبانی می‌کند.

فرمت GIF

این فرمت که یکی از فرمت‌های قدیمی عکس است در سال ۱۹۸۷ توسط CompuServe معرفی شد. نام آن مخفف عبارت Graphics Interchange Format و از قابلیت‌های ویژه این فرمت امکان متحرک بودن و پشتیبانی از پس زمینه نامرئی است. این فرمت اکثرا در گرافیک سایت‌ها به کار می‌رود و قابلیت فشرده‌سازی بدون از دست دادن کیفیت را دارد.

فرمت JPEG

این فرمت که در سال ۱۹۹۲ توسط چند شرکت معرفی شد یکی از پر استفاده‌ترین ‎فرمت‌های عکس می‌باشد. فرمت JPEG که مخفف عبارت Joint Photographics Experts Groups است یک نوع فایل فشرده است که با کاهش کمی از کیفیت، حجم فایل را کاهش می‌دهد. این فرمت مناسب عکاسی با دوربین‌های دیجیتالی و گوشی‌های همراه است.

فرمت BMP

فرمت BMP در سال ۱۹۹۵ توسط شرکت مایکروسافت معرفی شد که تا امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرمت از قابلیت فشرده‌سازی بهره نمی‌برد و کیفیت و حجم فایل آن بالاست به همین جهت، اکثرا برای اسکن و آرشیو استفاده می‌شود.

فرمت PNG

فرمت PNG که مخفف عبارت Portable Network Graphics است در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این فرمت که امروزه یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های عکس به خصوص برای طراحی وب‌سایت است از قابلیت پس زمینه نامرئی پشتیبانی می‌کند. این فرمت با پشتیبانی از ۱۶ میلیون رنگ به عنوان جایگزین فرمت GIF که فقط از ۲۵۶ رنگ پشتیبانی می‌کرد معرفی شد.

ادامه‌